۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۱۳۶۲۳

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک ملی ایران نسبت به شگرد‌های جدید کلاهبرداران از طریق ارسال پیامک مبنی بر اینکه یارانه شما قطع شده، هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۵۲۲ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۵۲۲ واحد رشد کرده و به رقم ۲۴۶ هزار و ۷۹۰ واحد رسید.

شاخص کل بامعیار هم وزن ۱۲۶ واحد عقب نشینی داشته و به رقم ۵۹ هزار و ۹۵۹ واحد رسید. ارزش روز بازار امروز به بیش از ۹۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از ۳.۳ میلیارد سهام حق تقدم در قالب ۳۵۹ هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های اخابر، فارس و غدیر، ومعادن، تاپیکو، نوری، بیشترین اثر در تقویت شاخص بورس داشته‌اند و نماد کگل، بیشترین اثر در کاهش شاخص بورس را داشته ست.

نماد‌های پربیننده در بورس تهران امروز مربوط به بانک تجارت، با قیمت هر سهم ۴۰۹ ریال و پلی پروپیلن جم، سایپا، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری صدرتامین، فولاد مبارکه، بانک صادرات به قیمت هر سهم ۴۴۴ ریال بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۴۵ واحد رشد کرده و به ۶۸ هزار و ۶۰۷ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن ۸۵ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۰ هزار و ۶۰۹ واحد رسید. شاخص آزاد شناور ۲۳۳ واحد تقویت شده و به رقم ۲۷۴ هزار و ۸۸۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۳۶۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸۲ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم هزار و ۱۳۱ واحد تقویت شده و به رقم ۴۸۸ هزار و ۴۵۸ واحد رسید.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۱۹ واحد تقویت شده و به رقم ۳ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. ارزش روز بازار اول ودوم فرابورس به ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۲۶۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۹۱ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

نماد‌های زاگرس، کگوهر، هرمز، بمپنا، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های میدکو، مارون، کرمان در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

امروز نماد‌های پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان و مواد اولیه دارویی البرز بالک، پتروشیمی زاگرس، بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد کاوه حق تقدم فولاد کاوه جنوب کیش و حفاری حق تقدیم حفاری شمال متوقف شدند.

نماد‌های فولاد مبارکه اصفهان، سیمان اصفهان، نماد ذغال سنگ نگین طبس و نماد بانک کارآفرین و همچنین نماد پارس سوئیچ و حق تقدم آن با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین نماد بانک پاسارگاد، تاید واتر خاورمیانه، پالایش نفت بندرعباس، فولاد کاوه، ایرکاپارت صنعت، کارتن ایران، نیز با پیام ناظر بسته شدند.

نماد صنایع آذراب، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، شیشه و گاز، نماد پست بانک ایران، ونماد لبنیات پاستوریزه پاک، نماد بانک صادرات ایران جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف شدند.

نماد سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بازگشایی شد، نماد ملی صنایع مس ایران و نماد پتروشیمی شیراز بازگشایی شد.

همچنین نماد بیمه آسیا، بیمه ملت، شرکت سالمین، شرکت توسعه صنایع بهشهر، لیزینگ رایان سایپا، معادن بافق، پس از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

نماد صنایع شیمیایی سینا بازگشایی شد. توقف نماد سیمان هرمزگان و بازگشایی نماد پارس دارو با پیام ناظر انجام شد.

امروز نماد شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران متوقف شد. نماد شیر پاستوریزه پگاه خراسان و نماد شیمی دارویی داروپخش، بازگشایی شد.

نماد صنعتی و معدنی گل‌گوهر و نماد تامین ماسه ریخته‌گری و لیزینگ صنعت و معدن با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور و نماد لیزینگ ایران بازگشایی شد. نماد سرمایه‌گذاری امید با ادامه توقف روبرو شد. نماد صنعتی و معدنی چادرملو متوقف شد.

نماد سیمان کرمان متوقف شد. نماد سیمان هرمزگان و شرکت لیزینگ ایران متوقف شد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۳ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان معامله می‌شود.

مهمترین عامل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، کاهش قیمت چشم گیر دلار در روز جاری و روز‌های قبل است؛ فعالان بازار می‌گویند: از دیروز فروشنده در بازار طلاو سکه زیاد شده، ولی خریداری در بازار نیست.

کاهش قیمت سکه موجب تخلیه حباب سکه شده است؛ حباب سکه از ۵۸۰ هزار تومان فروردین به زیر ۲۰۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۲۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۴۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۰۲.۵ دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز موجب شده تا قیمت دلار که اول تیرماه ۱۳ هزار تومان بود در کمتر از یک ماه و طی روز جاری به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شود.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتار‌های موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روز‌های گذشته به حساب می‌آید.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان است.
__________________________

یارانه نقدی ۴۵۵۰۰تومانی امشب واریز می‌شود
 
صد و یکمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی مربوط به تیر ماه به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸ ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی در طول سال‌های گذشته تغییری نکرده و ماهانه به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال واریز می‌شود که در مجموع اکنون بیش از ۷۸ میلیون نفر در هر ماه یارانه دریافت می‌کنند که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر دارد.

همچنین طی حدود ۹ سال گذشته هر مشمولی که بدون تغییر در صف دریافت یارانه نقدی بوده است تاکنون رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت کرده است.
__________________________

خرج "سیل" دلاری شد

از خسارت ۳۸ هزار میلیارد تومانی سیل در ابتدای سال جاری، سرانجام سهمی هم به ذخایر ارزی رسید و باید فعلاً ۵،۰۰۰ میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود که مجوز این برداشت نیز صادر شده است.

اعلام تازه مسئولان دولتی از این حکایت دارد که مقام معظم رهبری با برداشت ارزی از صندوق توسعه ملی معادل مبلغ ۵،۰۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده‌اند و در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با حادثه سیل در ابتدای سال جاری و خسارات سنگینی که به چند استان وارد شد، برآورد‌های انجام شده از این حکایت داشت که حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان با خود خسارت به همراه داشته است.

پیش از اینکه حجم خسارات وارده، نهایی شود موضوع تأمین منابع لازم برای جبران آسیب‌های وارده مطرح بود و یکی از محل‌های موردنظر برداشت از ذخایر صندوق توسعه ملی عنوان شد؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای درخواست برداشت دو میلیارد دلاری را مطرح کرد و مقام معظم رهبری شرایطی را برای تأمین منابع به منظور جبران خسارت سیل تعیین کرده بودند.

رهبر تأکید داشتند که دولت باید در مرحله اول از محل بودجه و تسهیلات بانکی و بیمه‌ای پرداخت‌ها را انجام داده و اگر راهی باقی نماند، منابع صندوق توسعه ملی را هدف قرار دهند.

آنچه مدتی بعد دولت اعلام کرد، نشان از این داشت که از خسارت ۳۸ هزار میلیارد تومانی منابع حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پیش‌بینی کرده و ۱۲ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف باقی مانده است؛ بر این اساس قرار شد ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه‌ای و ۳،۰۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب تسهیلات بانکی پرداخت شود.

اما ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر وضعیت مشخصی نداشت که بسیار محتمل بود دولت روی صندوق توسعه ملی حساب کرده باشد و این اتفاق نیز در فاصله کوتاه افتاد و مجوز برداشت ۵،۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از سوی رهبر از محل صندوق توسعه ملی صادر شده است.

بر این اساس احتمالاً به زودی معادل دلاری این ۵،۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشت خواهد شد که البته به صورت تسهیلات خواهد بود و باید بین دولت و صندوق توافقاتی در رابطه با نحوه بازپرداخت و سودی که به این تسهیلات اختصاص پیدا خواهد کرد، انجام شود.
__________________________

افزایش دمای هوا، مرغ را گران کرد
 
برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار تومان است.

وی ازدیاد تقاضا در برابر عرضه، افزایش دمای هوا و کاهش وزن گیری لاشه‌ها را دلیل اصلی افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ هر کیلو مرغ نسبت به ۱۰ روز گذشته در بازار اعلام کرد.

چهار آیین درباره آخرین جزئیات بازار نهاده‌های دامی گفت: اگرچه پشتیبانی امور دام، نهاده دامی با نرخ مصوب را در زمان مناسبی در اختیار مرغداران قرار می‌دهد، اما نرخ ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه لیزین، متیونین و واکسن کیفی در بازار همچنان نایاب است، افزود: نبود واکسن کیفی مناسب در بازار و افزایش ۲ برابری تلفات در واحد‌های مرغداری یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده به شمار می‌رود چرا که این امر عرضه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد، بیان کرد: افزایش ۲ برابری تلفات نسبت به گذشته موجب شده تا ماهانه ۱۰ تا ۱۴ هزار تن در عرضه مرغ کمبود داشته باشیم.

چهار آیین افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که شیب ملایم افزایش قیمت ناشی از ازدیاد تلفات و کاهش وزن گیری لاشه در فصول گرم در واحد‌های مرغداری تا ۲۰ شهریور ادامه یابد.

این مقام مسئول در پایان با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ مصوب مرغ گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته، ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مرغ گرم و مرغ زنده ظرف ۱۰ روز آینده اعلام می‌کند.
__________________________

هشدار بانک ملی درباره کلاهبرداری‌های پیامکی

بانک ملی ایران نسبت به شگرد‌های جدید کلاهبرداران از طریق ارسال پیامک مبنی بر اینکه یارانه شما قطع شده، هشدار داد.

بنا بر گزارش‌های رسیده، اخیرا کلاهبرداران در برخی از مناطق محروم و دور افتاده کشور در شگردی جدید، پیامکی با این عنوان که «یارانه شما قطع شده و جهت اطلاع از یارانه خود به لینک زیر مراجعه فرمایید» از طریق تلفن همراه به مردم ارسال می‌کنند و با این روش نسبت به سوءاستفاده از حساب مشتریان بانکی اقدام می‌کنند.

در این روش، برخی از مشتریان بدون در نظر گرفتن مخاطرات موجود به آدرس دریافتی مراجعه و اطلاعات حساب و کارت خود نظیر رمز دوم و CVV ۲ را ثبت نموده که سارقان و کلاهبرداران پس از جمع آوری اطلاعات مشتریان حساب‌های آن‌ها را تخلیه می‌کنند.

بانک ملی ایران از هموطنان و مشتریان عزیز تقاضا دارد برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری احتمالی و متضرر شدن، به هیچ عنوان اینگونه تماس‌ها را ترتیب اثر نداده و در صورت دریافت اینگونه پیامک‌های مشکوک هوشیاری لازم را داشته باشند و مراتب را به حراست بانک و یا مسئولان انتظامی گزارش دهند.

بر این اساس بانک ملی ایران تاکید می‌کند مشتریان گرامی برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی و متضرر شدن، اپلیکیشن ۶۰ را از طریق سایت بانک ملی ایران نصب و راه اندازی کنند. بانک ملی ایران اﺳﺘﻔﺎده از اپلیکیشن ﮐﺎرﺑﺮدی ۶۰ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮ روی ﮔﻮﺷﯽ ﻫﺎی ﺗﻠﻔﻦ همراه ﺑه جهتﮔﺴﺘﺮش ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﭘﺮداﺧﺖ و به منظور ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن اﻣﻨﯿﺖ تراکنش‌های ﺑﺎﻧﮑﯽ ﯾﮏ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻨﻄﻘﯽ معرفی می‌کند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات